0636429180 [email protected]

Het zelf uitgeven van een boek is het mooiste wat er is. Je hebt alles zelf in de hand en de volledige controle over hoe jij wil dat het eruit komt te zien. Jij bent in de lead, de baas, in elke stap die je zet. Máár, er is zit toch een kleine kink in de kabel. De boekpromotie. Daar heb je als nieuwbakken schrijver en uitgever van jouw eigen boek geen kaas van gegeten. Je wil wel dat zoveel mogelijk mensen jouw boek lezen. En er nog van genieten ook. Hoe doe je dat toch? Hier heb je van mij 8 tips voor jouw boekpromotie:

1. Maak een plan en beantwoord deze vragen:

Welk doel heb je met je boek? Wie wil je dat het leest? Hoeveel mensen wil je minimaal bereiken? Heb je veel budget of misschien geen?

2. Bouw een (landings)pagina en blog.

Heb je al een eigen website? Mooi, dan kan je daar een nieuwe, speciale pagina voor aanmaken. Zo kom je makkelijk in contact met je lezers. En je hebt een manier om ze naar door te verwijzen. Je kunt hier mooi alle reviews op kwijt en wat extra informatie delen. Met een blog zorg je dat je laat zien dat je wel heel veel verstand hebt van jouw zaken. En je bent daardoor zichtbaarder op Google.

3. Gebruik LinkedIn

Ik ben een groot fan van LinkedIn. Je kunt hier je verhaal goed op kwijt en gericht zoeken naar de juiste doelgroep voor jouw boek. Deel interessante content die gelinkt is aan het onderwerp van jouw boek. Quotes, reviews, teasers, afbeeldingen, document posts, video’s. Het is allemaal mogelijk. Hoe meer afwisseling, hoe beter. Heb je meer social media accounts? Mooi, want ook daar kan je niet genoeg promoten. 

4. Schrijf gastblogs.

Welke websites zijn interessant en passen bij het genre van jouw boek? Bied aan dat jij wel een gastblog voor ze wil schrijven. Een mooie manier om bij een groter, maar vooral ook nieuw publiek in the picture te komen.

5. Geef lezingen en signeersessies

Bescheidenheid siert de mens, alleen verkoop je daar jammer genoeg geen boeken mee. Was mooi geweest, ook voor mij. Nee, je moet de bühne op. Geef dus lezingen en signeersessies. Leuk toch om persoonlijk contact te hebben met je nieuwe lezers? Boekhandels, bibliotheken, bel ze eens op en vraag of je dit mag doen.

6. Online adverteren

Met online advertenties kun je je boek promoten bij een specifieke doelgroep. Meteen ook het voordeel van een LinkedIn bedrijfspagina.

7. Verloot je boek

Verzin een winactie of een toffe weggever. Zo breng je jouw boek weer even onder de aandacht op een ludieke manier. En wie weet boor je zo weer een hele groep nieuwe lezers aan. Of is het de cadeautip van het jaar.

8. Keep patient

Een boek heb je nou eenmaal niet zomaar verkocht. Zelf begin ik dan ook laag en zeg ik tegen mezelf “ik wil er 50 verkocht hebben in 6 maanden tijd.” Dat is realistisch en haalbaar. Begin ook al met promoten voordat je boek af of uit is. Het duurt best lang om een ander over de streep te halen toch dat boek van jou te kopen. Hou het vol en geniet ook vooral. Auteur zijn is één van de mooiste en meest bijzondere dingen om mee te mogen maken.

In Nederland zijn er ontzettend veel kanalen waar jij terecht kan met jouw boek. Wat die opties zijn? Dat laat ik je volgende maand zien in mijn blog.

Wil je hulp bij het schrijven en ontwikkelen van jouw boek? Van idee tot schrijven. Van ontwerp tot printen. Dat kan, bij mij. Neem nu vrijblijvend contact met op:

[email protected] | Uitgeverij de Zolder – Merle’s Schrijfzolder (merledegreef.nl)| 06 36 42 91 80

Of volg me op LinkedIn:

Merle de Greef | LinkedIn