0636429180 [email protected]

Jij bent je merk. Alle kenmerken die je onderscheiden van al die andere ondernemers om je heen, maakt dat je authentiek én uniek bent. Dat wordt ook wel merkidentiteit genoemd. Vind je het moeilijk om dit consistent uit te dragen? Of heb je nog niet zo’n overzicht van al jouw bijzonderheden? Dan is het goed om hierover na te gaan denken. Het zet jou sterker in de markt. En voor jouw klanten is het een stuk makkelijker om zich met jou te verbinden. Oftewel: hoe groei je met een merkidentiteit?

1.    Maak het visueel

Heb je al een eigen huisstijl? Met specifieke kleuren? Een logo? Mooie lettertypes? En een beeldbank met persoonlijk fotomateriaal? Dat is echt stap één op weg naar een eigen merk. Je moet herkenbaar zijn voor anderen. Dat doe je door een beeld neer te zetten waaraan ze jou herkennen.

2.    Jouw waarden

Welke kernwaarden zijn voor jou belangrijk? Maak daar eens een lijst van. Er zit vaak onderscheid in jou als persoon en wat je belangrijk vindt voor jouw bedrijf. Let hier goed op. Het is nu niet noodzakelijk om te weten hoe je je privé aan waardes hecht. Natuurlijk zal er overlapping zijn, maar kijk hierbij juist naar de verschillen. Uiteindelijk kies je er drie uit die het belangrijkste zijn voor jouw bedrijf. Uit die drie kies je vervolgens weer één aller aller. Dát wordt jouw unique selling point (USP).

3.    Tone of voice

Dit is de manier waarop je met jouw lezers communiceert. Het bepaalt hoe jij je tegenover hen positioneert. De kernwaarden, zoals hierboven, zijn daar heel belangrijk bij. En dat je weet wie je lezers zijn; voor wie je schrijft (persona). Maar er zijn ook nog verschillende soorten stijlen waar je uit kan kiezen. Hoe je wil dat jouw teksten overkomen op de ander. Zoals bijvoorbeeld casual of speels. Grappig of serieus. Zo heb je een hele lijst waaruit jij een aantal belangrijke elementen kan kiezen. Hier pas je je tekst op aan.

4.    Persona

Dit is een fictieve, door jouw bedachte, beschrijving van de ideale klant. Dit doe je zo gedetailleerd mogelijk. Zo leer je je doelgroep beter kennen. En met deze persoon in jouw gedachten schrijf je een heel stuk beter en gerichter. Hierbij kun je vragen stellen als:

  • Is het een man of vrouw?
  • Waar werkt zij/hij?
  • In welke functie? Of branche?
  • Leeftijd?
  • Wat drijft ze?
  • Waar liggen hun ambities?
  • Wat willen ze bereiken?
  • Met welke problemen lopen ze?

5.    Missie en visie

Wat is je ultieme doel met jouw bedrijf? Waarom doe je wat je doet? Jouw missie dus. Dat moet in ieder geval duidelijk zijn voor je. Net als jouw visie. Dat is geen verhaal over wat je allemaal hebt meegemaakt of welke opleidingen je allemaal wel niet volgde. Nee, dit is jouw kijk op het vak en de branche waarin je werkzaam bent.

6.    Het merkverhaal

En dan kom je vanzelf uit bij het laatste onderdeel. Jouw merkverhaal. Heel belangrijk bij het vormen van jouw bedrijfsidentiteit. Een merkverhaal, ook wel brandstory genoemd, beschrijft welk probleem jouw klant heeft. En wat de weg is die je met jouw klant aflegt naar de oplossing toe. Heel kort beschrijf je dit in maximaal één A4.

Met een merkidentiteit onderscheid je jezelf van anderen

Ik hoor coaches bijvoorbeeld vaak zelf al zeggen dat ze allergisch zijn voor dit woord. Omdat het zo vaak gebruik wordt en iedereen zich coach lijkt te noemen. Vervelend als jij wel heel serieus en vol ambitie deze weg hebt gekozen. Onderscheiden, authenticiteit uitstralen en een autoriteit worden is extra belangrijk. Het maakt dan niet meer uit als de wereld overweldigd wordt door mensen die hetzelfde claimen als jij.

Met een duidelijke merkidentiteit ben je herkenbaar

Tijdens het scrollen door de tijdlijn, spring jij eruit. Pas je dit consistent toe? Dan gaan mensen je nog onthouden ook. En je komt professioneel over. Wat weer veel vertrouwen geeft. Belangrijk hoor, bij het aangaan van nieuwe klanten en relaties.

Heb je die klant eenmaal binnen?

Dan zorg je met herkenbaarheid dat je hen aan je blijft binden. Identificeren ze zich eenmaal met je? En heb je bewezen dat jij doet wat je belooft? Dan ontstaan er droomklanten die terug blijven komen. Dat zijn echt de allerbeste.

Een merkidentiteit laten groeien voor een succesvol bedrijf

Je hoeft daarmee echt niet te wachten tot je bedrijf meer winst maakt, groter is of mensen in dienst heeft. Nee, dit is echt één van de eerste onderdelen van het (online) zichtbaar maken van jouw onderneming. Het helpt je juist aan groei op de lange termijn.

Consistentie is het toverwoord

Voer jouw merkidentiteit door in alle vormen van communicatie die naar buiten toe gaan:

  • Jouw website
  • Alle social media
  • Je nieuwsbrief
  • E-mail
  • Brochure
  • E-book
  • Magazine
  • Of een andere gratis weggever

Het heeft pas kans van slagen als jij, altijd en overal, duidelijk zichtbaar bent én één duidelijke lijn trekt.

Investeer hier tijd in. Samen met een goede strategie. Want, wat aandacht geeft groeit. Dat geldt zeker voor het opzetten van een eigen merk.

Je kunt zelf al best veel doen om een merkidentiteit neer te zetten. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat je na het lezen van dit blog niet goed weet waar te beginnen. Of dat je niet weet hoe je dit allemaal logisch opschrijft. Daarvoor kun je nu gratis een consult bij mij inplannen, dan help ik je graag verder:

Naast het schrijven van merkverhalen en het ontwerpen van branding magazines, weet ik veel van LinkedIn, heb ik een uitgeverij, een eigen boek én een bijzonder mooie nieuwsbrief. Je kunt mij volgen om hiervan op de hoogte te blijven: